Show simple item record

dc.contributor.authorJuraskovic, Gabrijel
dc.contributor.authorMannergren, Gustav
dc.date.accessioned2009-03-06T09:38:31Z
dc.date.available2009-03-06T09:38:31Z
dc.date.issued2009-03-06T09:38:31Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19575
dc.description.abstractI den här kandidatuppsatsen behandlas organisationsfenomenet CSR (Corporate Social Responsibility) och hur det tar sig uttryck hos två företag i klädindustrin, nämligen Lindex och Dem Collective. Lindex är ett traditionellt börsnoterat klädföretag som är verksamt i en rad olika länder. Dem Collective, däremot är ett litet Göteborgsbaserat företag med ett starkt ekoetiskt tänkande. Vi granskar dessa två företags tillverkningskedja för att få klarhet i vilka åtgärder som tas för att säkerställa en socialt, etiskt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar tillverkning. Vi undersöker också huruvida dessa åtgärder stämmer överens med företagens CSR-idoelogi, dvs. de värderingar och strategier som man säger sig ha. Efter att ha analyserat det empiriska materialet, har vi kommit fram till att Dem Collectives CSR-arbete är väldigt troget den ideologiska grunden i företaget och genomsyrar hela verksamheten. Lindex arbetar mycket med CSR och har utvecklats i detta. Däremot genomsyrar inte Lindex CSR-arbete hela verksamheten på samma sätt som det gör i Dem Collectives fall.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesManagementen
dc.relation.ispartofseries09:11en
dc.titleMer än bara mode? En granskning av CSR i två klädföretagen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record