Mer än bara mode? En granskning av CSR i två klädföretag
Sammanfattning
I den här kandidatuppsatsen behandlas organisationsfenomenet CSR (Corporate Social Responsibility) och hur det tar sig uttryck hos två företag i klädindustrin, nämligen Lindex och Dem Collective. Lindex är ett traditionellt börsnoterat klädföretag som är verksamt i en rad olika länder. Dem Collective, däremot är ett litet Göteborgsbaserat företag med ett starkt ekoetiskt tänkande. Vi granskar dessa två företags tillverkningskedja för att få klarhet i vilka åtgärder som tas för att säkerställa en socialt, etiskt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar tillverkning. Vi undersöker också huruvida dessa åtgärder stämmer överens med företagens CSR-idoelogi, dvs. de värderingar och strategier som man säger sig ha. Efter att ha analyserat det empiriska materialet, har vi kommit fram till att Dem Collectives CSR-arbete är väldigt troget den ideologiska grunden i företaget och genomsyrar hela verksamheten. Lindex arbetar mycket med CSR och har utvecklats i detta. Däremot genomsyrar inte Lindex CSR-arbete hela verksamheten på samma sätt som det gör i Dem Collectives fall.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-03-06Författare
Juraskovic, Gabrijel
Mannergren, Gustav
Serie/rapportnr.
Management
09:11
Språk
swe