dc.contributor.author | Börjesson, Hillevi | swe |
dc.date.accessioned | 2005-03-14 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-17T03:03:19Z | |
dc.date.available | 2007-01-17T03:03:19Z | |
dc.date.issued | 2004 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1968 | |
dc.description.abstract | Den gynnsamma utvecklingen på värdepappersmarknaden och de oerhörda belopp som idag är i omsättning har medfört ökade risker för att vissa mindre nogräknade personer på ett ohederligt sätt försöker tillskansa sig så stora belopp som möjligt. Insiderhandel innebär en möjlighet för personer att skapa sig stora vinster och är idag förbjuden i Sverige. För att förebygga insiderhandel samt komplettera insiderstrafflagens handelsförbud finns sedan 1997 även stadgat ett förbud mot korttidshandel för personer med särskild insynsställning i ett bolag. Förbudet är utformat för att avhålla dessa personer från att göra pengar på snabba affärer och därmed spekulera i bolagets aktier. Personer med ett informationsövertag skall avhållas från att missbruka detta. Regeln är utformad som en presumtionsbestämmelse där personer med insynsställning presumeras ha insiderinformation och därför i viss mån är förhindrade att handla. Bestämmelsens funktion har varit ämne för många diskussioner och kritiken har inte gjort sig ohörd.
Just nu pågår till följd av marknadsmissbruksdirektivet, 2003/6/EG, ett stort arbete som väntas leda till viss revision av den svenska regleringen på värdepappersmarknadens område. Något förbud mot korttidshandel står ej att finna i EG:s direktiv och just detta förbud kan väntas bli föremål för förändring. Hur stor denna förändring blir återstår att se i den proposition som kommer att läggas fram under våren 2005.
I min framställning redogörs för det svenska korttidshandelsförbudets framväxt, utformning och funktion. Här görs även en internationell utblick där det kan konstateras att förbudet finner sin enda internationella motsvarighet i USA. Jag analyserar vidare de argument som ligger bakom förbudet för att slutligen ta ställning till förbudets framtida existens och behov av ändringar. Min slutsats är att ett korttidshandelsförbud i någon form bör finnas kvar i svensk rätt, men att det förbud vi har idag måste genomgå en omfattande förändring för att kunna uppnå sitt syfte. | swe |
dc.format.extent | 56 pages | swe |
dc.format.extent | 229965 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Förbudet mot korttidshandel
-ett förbud i behov av förändring? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Law | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Juridiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4123 | swe |
dc.subject.svep | Law | swe |