• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tankevända

Abstract
Titel: Tankevända - En kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers möjligheter Författare: Karin Jeppsson, Johan Leijonflycht Termin och år: VT 2008 Kursansvarig institution: HDK Handledare: Tarja Häikiö Examinatorer: Bengt Lindgren och Anna Carlson Rapportnummer: VT08-6030-02 Nyckelord: estetiska läroprocesser, förhållningssätt, konstens metod, tankevända, lärande, kreativitet, helhet, den radikala estetiken, uttrycksformer, känslor, sinnen, osägbart, komplexitet Sammanfattning: Om vi vill lära oss om krig, anorexi eller mobbning så finns det en vetenskaplig och faktabaserad sida av detta. Men också en andra aspekt, som handlar om våra känslor, vår inlevelseförmåga och att kunna se saker ur andra människors perspektiv. Vi har undersökt begreppet estetiska läroprocesser för att vi tror att det är en metod som vi kan använda oss av i skolan för att arbeta med frågor som handlar om värderingar och demokrati, en viktig aspekt som läroplanen poängterar. Vi har dels gjort en litteraturstudie för att komma fram till en definition av begreppet och dels observerat ute på skolor som arbetar mycket med estetisk verksamhet för att se om det de gör stämmer överens med vår uppfattning av estetiska läroprocesser. Vi har också praktiserat estetiska läroprocesser själva genom att dessutom skapa en film, för att lära oss genom skapande. Detta ledde till en hermeneutisk effekt där våra ställningstaganden i filmen påverkade vår uppsats och vice versa. I våra observationer av skolor fann vi att lärares och framförallt rektorers medvetenhet påverkade kvalitén av estetiska läroprocesser på skolan. Vi anser att rektorers arbetssituation måste förändras så att rektorer har tid och resurser att ta det pedagogiska ansvar som de har i uppdrag att göra.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/19745
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19745_1.pdf (165.6Kb)
Date
2009
Author
Jeppsson, Karin
Leijonflycht, Johan
Keywords
konstens metod
tankevända
estetiska läroprocesser
förhållningssätt
den radikala estetiken
uttrycksformer
lärande
kreativitet
helhet
komplexitet
känslor
sinnen
osägbart
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV