Tankevända
Abstract
Titel: Tankevända - En kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers
möjligheter
Författare: Karin Jeppsson, Johan Leijonflycht
Termin och år: VT 2008
Kursansvarig institution: HDK
Handledare: Tarja Häikiö
Examinatorer: Bengt Lindgren och Anna Carlson
Rapportnummer: VT08-6030-02
Nyckelord: estetiska läroprocesser, förhållningssätt, konstens metod, tankevända,
lärande, kreativitet, helhet, den radikala estetiken, uttrycksformer,
känslor, sinnen, osägbart, komplexitet
Sammanfattning:
Om vi vill lära oss om krig, anorexi eller mobbning så finns det en vetenskaplig och faktabaserad sida av detta. Men
också en andra aspekt, som handlar om våra känslor, vår inlevelseförmåga och att kunna se saker ur andra människors
perspektiv. Vi har undersökt begreppet estetiska läroprocesser för att vi tror att det är en metod som vi kan använda oss
av i skolan för att arbeta med frågor som handlar om värderingar och demokrati, en viktig aspekt som läroplanen
poängterar.
Vi har dels gjort en litteraturstudie för att komma fram till en definition av begreppet och dels observerat ute på skolor
som arbetar mycket med estetisk verksamhet för att se om det de gör stämmer överens med vår uppfattning av estetiska
läroprocesser. Vi har också praktiserat estetiska läroprocesser själva genom att dessutom skapa en film, för att lära oss
genom skapande. Detta ledde till en hermeneutisk effekt där våra ställningstaganden i filmen påverkade vår uppsats och
vice versa.
I våra observationer av skolor fann vi att lärares och framförallt rektorers medvetenhet påverkade kvalitén av estetiska
läroprocesser på skolan. Vi anser att rektorers arbetssituation måste förändras så att rektorer har tid och resurser att ta
det pedagogiska ansvar som de har i uppdrag att göra.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Jeppsson, Karin
Leijonflycht, Johan
Keywords
konstens metod
tankevända
estetiska läroprocesser
förhållningssätt
den radikala estetiken
uttrycksformer
lärande
kreativitet
helhet
komplexitet
känslor
sinnen
osägbart
Publication type
other
Language
swe