Visa enkel post

dc.contributor.authorLidbrink, Anna
dc.date.accessioned2009-04-02T12:17:39Z
dc.date.available2009-04-02T12:17:39Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19751
dc.description.abstractBåde i och utanför skolan förekommer uppfattningar om att texter har olika värden och kan delas in i ”högt” och ”lågt”.1 Populärlitteraturen räknas utifrån denna uppfattning till det låga skiktet och har bland annat kritiserats för att vara lättåtkomlig, onyttig, passiviserande, omoralisk och förledande, framförallt för ungdomar.2 Dessa tankar har även varit rådande i skolan och populärlitteraturen har länge haft svårt att ta plats i skolans litteraturundervisning3. Men hur är synen på populärlitteratur och skolan i dagens samhälle? Syfte Syftet med föreliggande arbete är att utreda populärlitteraturens roll i skolans svenskundervisning. Den frågeställning som skall besvaras är: Vilka tankegångar och värderingar om populärlitteraturens roll i skolans svenskundervisning kan man utläsa utifrån tidigare forskning om ämnet, kursplaner för ämnet svenska samt läromedel om litteratur?en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.titlePopulärlitteratur i skolanen
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post