• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Populärlitteratur i skolan

Abstract
Både i och utanför skolan förekommer uppfattningar om att texter har olika värden och kan delas in i ”högt” och ”lågt”.1 Populärlitteraturen räknas utifrån denna uppfattning till det låga skiktet och har bland annat kritiserats för att vara lättåtkomlig, onyttig, passiviserande, omoralisk och förledande, framförallt för ungdomar.2 Dessa tankar har även varit rådande i skolan och populärlitteraturen har länge haft svårt att ta plats i skolans litteraturundervisning3. Men hur är synen på populärlitteratur och skolan i dagens samhälle? Syfte Syftet med föreliggande arbete är att utreda populärlitteraturens roll i skolans svenskundervisning. Den frågeställning som skall besvaras är: Vilka tankegångar och värderingar om populärlitteraturens roll i skolans svenskundervisning kan man utläsa utifrån tidigare forskning om ämnet, kursplaner för ämnet svenska samt läromedel om litteratur?
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/19751
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19751_1.pdf (257.5Kb)
Date
2009
Author
Lidbrink, Anna
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV