Läroböckernas populära 1800-tal
dc.contributor.author | Nilsson, Jonas | |
dc.date.accessioned | 2009-04-02T12:23:37Z | |
dc.date.available | 2009-04-02T12:23:37Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19754 | |
dc.description.abstract | Syftet med den här uppsatsen är studera vilken bild svenska gymnasieelever får för bild av 1800-talets populärlitteratur genom att undersöka vad som står i läroböcker i svenska. Fokus kommer att ligga på vad läroböckerna skriver om populärlitteraturens framväxt samt att se på vilka populärlitterära författare som läroböckerna skriver om och hur dessa författare behandlas. 1971 trädde läroplanen LGY 70 i kraft och denna var gällande fram till 1994, då LPF 94 tog över. Jag ska också se om det innehåll som finns i läroböckerna går att legitimera utifrån dessa läroplaner och kursplaner. Jag har utgått från följande frågeställningar: • Vad skriver läroböckerna om populärlitteraturens framväxt? Diskuterar de när och varför den växte fram? Diskuterar de dess särskilda distributionsätt? • Vilka populärlitterära författare tar de upp? Vad skriver de om dessa författare? Stämmer det de skriver? | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | en |
dc.title | Läroböckernas populära 1800-tal | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | other | en |