• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den föreslagna sanningen Paratextanalys av tre faktionsberättelser

Sammanfattning
Syftet med denna framställning är att analysera paratexten i tre faktionsverk – Levande bränd, Sekten och Såld. Särskild vikt kommer att läggas på att analysera vilka sanningsanspråk texternas paratexter gör och hur dessa anspråk korrelerar med texternas innehåll. Ett didaktiskt delsyfte är att diskutera faktionsläsning i svenskundervisningen med tonvikt på begreppen sanning och paratext. Under arbetets gång har ett antal frågeställningar använts, och framställningen kommer bland annat att beröra följande frågor: o Faktion och paratext är två litterära begrepp. Hur definieras dessa och hur relaterar de till varandra? o Hur ser de individuella paratexterna ut i Levande bränd, Sekten och Såld? o Vilken roll kan paratexten spela för elevers val att läsa faktionsberättelser i svenskundervisningen?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19757
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19757_1.pdf (1.077Mb)
Datum
2009
Författare
Roos, Emma
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV