Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Anna
dc.contributor.authorLundström, Emelie
dc.contributor.authorJohansson, Oia
dc.date.accessioned2009-04-02T12:47:08Z
dc.date.available2009-04-02T12:47:08Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19763
dc.description.abstractTitel: ”SEN” utveckling En studie om hur Europaskolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd samt ser på integrering. Författare: Anna Andersson, Emelie Lundström och Pia Johansson Termin och år: HT 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Girma Bernhanu Examinator: Björn Andersson Rapportnummer: HT-08 2611-027 Nyckelord: EU, Europaskolan, SEN, Funktionshinder, Integrering = = p~ãã~åÑ~ííåáåÖ= = Syfte: Att undersöka hur Europaskolan bemöter elever i behov av särskilt stöd samt ser på integrering. Våra frågor under arbetet har varit: hur Europaskolan arbetar med SEN (Special Education Needs), ser på integrering samt om elever i behov av särskilt stöd kan ta en Europeisk Baccalaureate (BAC) och hur den i så fall ser ut? Metod: De metoder som använts under studien är intervju med SEN-samordnare, SEN-lärare, skolpsykolog samt observationer under ett besök på en Europaskola i Bryssel. Resultat: Resultatet visar att Europaskolan använder sig av ett specialpedagogiskt program kallat SEN, designat för att stödja elever i behov av särskilt stöd. Där får eleven specialundervisning men går fortfarande integrerad i vanlig klass. Europaskolan har ingen alternativ BAC för SEN-elever utan enda sättet att ta en examen från Europaskolan är att ta BAC:en på ordinarie vis. Betydelse för läraryrket: Eftersom Sverige är en del av den Europeiska Unionen och bemötandet av elever i behov av särskilt stöd ständigt är aktuellt inom läraryrket anser vi att denna studie är av högsta relevans för vår kommande yrkesroll samt som EU-medborgare.en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.subjectFunktionshinderen
dc.subjectIntegreringen
dc.subjectEUen
dc.subjectEuropaskolanen
dc.subjectSENen
dc.title”SEN” utveckling En studie om hur Europaskolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd samt ser på integreringen
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record