”SEN” utveckling En studie om hur Europaskolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd samt ser på integrering
Sammanfattning
Titel: ”SEN” utveckling En studie om hur Europaskolor arbetar med elever i behov av
särskilt stöd samt ser på integrering.
Författare: Anna Andersson, Emelie Lundström och Pia Johansson
Termin och år: HT 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Girma Bernhanu
Examinator: Björn Andersson
Rapportnummer: HT-08 2611-027
Nyckelord: EU, Europaskolan, SEN, Funktionshinder, Integrering
=
=
p~ãã~åÑ~ííåáåÖ=
=
Syfte: Att undersöka hur Europaskolan bemöter elever i behov av särskilt stöd samt ser på
integrering. Våra frågor under arbetet har varit: hur Europaskolan arbetar med SEN (Special
Education Needs), ser på integrering samt om elever i behov av särskilt stöd kan ta en
Europeisk Baccalaureate (BAC) och hur den i så fall ser ut?
Metod: De metoder som använts under studien är intervju med SEN-samordnare, SEN-lärare,
skolpsykolog samt observationer under ett besök på en Europaskola i Bryssel.
Resultat: Resultatet visar att Europaskolan använder sig av ett specialpedagogiskt program
kallat SEN, designat för att stödja elever i behov av särskilt stöd. Där får eleven
specialundervisning men går fortfarande integrerad i vanlig klass. Europaskolan har ingen
alternativ BAC för SEN-elever utan enda sättet att ta en examen från Europaskolan är att ta
BAC:en på ordinarie vis.
Betydelse för läraryrket: Eftersom Sverige är en del av den Europeiska Unionen och
bemötandet av elever i behov av särskilt stöd ständigt är aktuellt inom läraryrket anser vi att
denna studie är av högsta relevans för vår kommande yrkesroll samt som EU-medborgare.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Andersson, Anna
Lundström, Emelie
Johansson, Oia
Nyckelord
Funktionshinder
Integrering
EU
Europaskolan
SEN
Publikationstyp
other
Språk
swe