Barn i böcker
Sammanfattning
Titel: Barn i böcker.
Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Mats d Hermansson
Examinator: Kenneth Helgesson
Rapportnummer: VT08-1190-01
Nyckelord: bilderbok, förskola, genus, genusperspektiv,
genussystem, kön
Bakgrund och syfte Förskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de
traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger
använder bilderböcker för att arbeta med dessa frågor. Vår förhoppning med
arbetet är att vi kan öka medvetenheten om genus- och jämställdhetsfrågor samt
påvisa vikten av att börja redan hos de små barnen. Vårt huvudsakliga syfte är
att ta reda på hur genus skildras i bilderböcker utgivna 2007. Bakom detta syfte
finns även att vi som blivande pedagoger vill lära oss att kritiskt granska
litteraturen vi läser i barngruppen, använda genusglasögon. Vi har undersökt hur
flickor och pojkar framställs ur ett genusperspektiv, huruvida ett genussystem
går att utläsa ur bilderböckerna samt ifall författarens kön har betydelse för
huvudkaraktärens kön och framställning.
Tillvägagångssätt Bilderböckerna vi analyserat är ett urval ur Kulturrådets katalog över barn- och
ungdomsböcker 2007/2008. För att nå vårt syfte har vi genomfört bokanalyser
av bilderböcker, litteraturstudier samt intervjuer med olika personer som har
anknytning till ämnet.
Resultat Av de bilderböcker som vi analyserat i denna studie har det visat sig att
resultatet följer tidigare genomförda undersökningar. Flickor har oftare motsatta
könets egenskaper än vad pojkarna har. Att vara en pojkflicka är accepterat
medan motsatsen är svår att finna. Detta tyder på ett genussystem där mannen
ses som norm.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Jakobsson, Ingrid
Brogren, Ulrica
Nyckelord
genus
genusperspektiv
bilderbok
förskola
Publikationstyp
other
Språk
swe