Sagor, barnböcker och barnboksfigurer som pedagogiskt material i förskolan
Sammanfattning
Titel: Sagor som pedagogiskt material
Författare: Anette Olsson, Anna L - Johansson
Termin och år: VT-08
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Åke Lennar
Examinator:
Rapportnummer: VT 08-2611-204
Nyckelord: Förskola, Lärande, Pedagoger, Pedagogiskt material, Sagor, Tematiskt arbetssätt.
Sammanfattning:
Syftet Vårt syfte med denna studie var att undersöka, hur pedagoger på utvalda avdelningar använder sagor som
pedagogiskt material i deras temaarbete.
• Kan sagor stimulera lust till lärande?
• Hur tar pedagoger tillvara sagor som undervisningsmaterial?
• Hur definierar pedagoger ett tematiserat arbetssätt?
• Hur uppfattar barnen det som pedagogerna avser med sagan?
• Hur implementerar pedagogerna läroplanen i temat ”sagor”?
Metod: För att uppnå vårt syfte har vi genomfört observationer i barngrupp, vi har även valt att arbeta med
kvalitativa intervjuer. Vi har dokumenterat intervjuerna genom att använda oss utav bandspelare. Vi gjorde
observationer på fyra olika avdelningar för att de använder sagan som pedagogiskt material. Dessa fyra
avdelningar ligger i väst Sverige. Vi valde också att lämna en diskussionsfråga till pedagogerna på dessa
avdelningar: ”Vad lägger ni in i begreppet TEMA?”
Vi kommer att stödja våra antaganden på relevant litteratur samt tidigare forskning.
Resultatet av detta arbete visar på att sagor används som pedagogiskt material i ett tematiskt arbetssätt, utifrån
pedagogernas tolkning av tematiserat arbetssätt. Pedagogerna har olika förfaringssätt att utgår från sagor på olika
avdelningar. Barnen i vår undersökning ser det som roligt med sagor. Dock behöver pedagogerna synliggöra
lärandet för barnen.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Olsson, Anette
Johansson, Anna
Nyckelord
Tematiskt arbetssätt
Pedagoger
Förskola
Lärande
Pedagogiskt material
Sagor
Publikationstyp
other
Språk
swe