• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Torka rumpor eller krocka bilar - en komparativ studie om hur tjejer diskuterar valet av gymnasieprogram.

Sammanfattning
Syfte:Syftet med vår uppsats är att undersöka hur tjejer på två yrkesförberedande gymnasieprogram ser på sig själva, sitt gymnasieval och sin framtid. Undersökningen utgår från ett kvinno- respektive mansdominerat program och uppsatsen fokuserar på kön, norm, status och klass. Huvudfrågor:- Hur ser tjejerna på sitt program och varför valde de programmet? - Finns det några likheter respektive skillnader på vilka grunder de valde programmet? - Hur ser de på att de valt ett kvinno- respektive mansdominerat yrkesförberedande program och ser de några problem med detta? Metod och material: Vår undersökning är kvalitativ och bygger på fyra djupintervjuer med två tjejer på omvårdnadsprogrammet och två tjejer på elprogrammet vilket är vårt huvudmaterial. Ytterligare material är litteratur vi funnit relevant för vår undersökning. Resultat: Tjejerna vi intervjuat är positiva till sina program och sin framtid. Det som avgjorde gymnasievalet var främst ett intresse för det framtida yrket men för tjejerna på elprogrammet spelade även deras bakgrund in. Ingen av tjejerna ser några direkta problem med att utbildningen är kvinno- respektive mansdominerad men önskar fler av det motsatta könet och ser även fördelar med blandade klasser. Betydelse för läraryrket: Eftersom det inte finns många undersökningar om tjejer på yrkesförberedande program finner vi att vår uppsats bidrar till att öka förståelsen om hur tjejers situation på programmen ser ut. Vi tycker också att det är viktigt för både ämnes- och yrkeslärare att ha kunskap om yrkesförberedande program vilket vi tror att många lärare saknar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19883
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19883_1.pdf (310.6Kb)
Datum
2009
Författare
Petersson, Andrea
Grahn, Josefin
Nyckelord
Kön
norm
status
klass
gymnasieval
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV