• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv

Abstract
Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv. Syftet med denna undersökning var att undersöka lekens betydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka om leken kunde tillämpas i undervisningen, och speciellt om leken hade en plats i matematikundervisningen. Metod:Metoden som vi använde för att hämta information var den kvalitativa intervjun. Vi hade fem yrkesverksamma lärare för årskurs 1 till 6. Lärarnas arbetsplatser var utspridda på tre olika skolor och en av dem var en Montessori-skola. Resultat: Vår undersökning visade att lärarna använder leken i matematikundervisning först och främst för att väcka barnens intresse. För det andra, med leken kan man knyta vardagssituationen till matematik. Lärarnas inställning till leken var positiv och de tyckte att leken passade bäst att använda för barn i grundskola tidigaredelen. Betydelse för läraryrket: Resultatet från denna undersökning hoppas vi kan komma till nytta för vårt kommande yrke, läraryrket. Vi ansåg att kunskapen om leken var grundläggande för barns lärande och
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19884
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19884_1.pdf (292.6Kb)
Date
2009
Author
Estabragh Rezaei, Mahboobeh
Ryberg, Ida Nur Aidah
Keywords
lustfyllt
lärande
leken
matematik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV