Show simple item record

dc.contributor.authorEstabragh Rezaei, Mahboobehsv
dc.contributor.authorRyberg, Ida Nur Aidahsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:29:50Z
dc.date.available2009-04-08T10:29:50Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19884
dc.description.abstractSyfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv. Syftet med denna undersökning var att undersöka lekens betydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka om leken kunde tillämpas i undervisningen, och speciellt om leken hade en plats i matematikundervisningen. Metod:Metoden som vi använde för att hämta information var den kvalitativa intervjun. Vi hade fem yrkesverksamma lärare för årskurs 1 till 6. Lärarnas arbetsplatser var utspridda på tre olika skolor och en av dem var en Montessori-skola. Resultat: Vår undersökning visade att lärarna använder leken i matematikundervisning först och främst för att väcka barnens intresse. För det andra, med leken kan man knyta vardagssituationen till matematik. Lärarnas inställning till leken var positiv och de tyckte att leken passade bäst att använda för barn i grundskola tidigaredelen. Betydelse för läraryrket: Resultatet från denna undersökning hoppas vi kan komma till nytta för vårt kommande yrke, läraryrket. Vi ansåg att kunskapen om leken var grundläggande för barns lärande ochsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectlustfylltsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectlekensv
dc.subjectmatematiksv
dc.titleLekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record