• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrationsarbete i skolan, En fältstudie i hur pedagoger arbetar med att främja integration och kulturell mångfald i skolan.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Vårt syfte med uppsatsen har varit att undersöka på vilket sätt de av oss utvalda skolorna arbetar aktivt med integrationen/segregationen. Därmed har vi undersökt om skolorna tillgodoser det som står i styrdokumenten när det gäller integrations/segregationsfrågor. Detta gör vi med följande frågeställningar: - Hur gör pedagoger för att främja den kulturella mångfalden i den av oss utvalda homogena skola, där majoriteten av eleverna är av svensk etnisk bakgrund? - Hur gör pedagoger för att främja integration in i det svenska samhället i den av oss utvalda mångkulturella skola, där majoriteten av eleverna är av annan etnisk bakgrund än svensk? - Finns det någon skillnad och likhet i pedagogens bemötande av eleverna, i den av oss valda homogena skolan där majoriteten av eleverna är av svensk etnisk bakgrund och den av oss valda mångkulturella skola, där majoriteten av eleverna är av annan etnisk bakgrund än svensk? Vilka är i så fall likheterna och skillnaderna? Material Vi har utgått från rapporter, artiklar och böcker som behandlat integration/segregation och begreppet invandrare. Vi har även utgått från styrdokument såsom, Lpo94, barnkonventionen och skollagen. Metod Vi har använt oss av intervjumetoden, där vi har genomfört en respondent undersökning av totalt fyra pedagoger på de av oss valda skolorna. Vi har även valt att undersöka skolornas likabehandlingsplaner. Resultat och didaktiska konsekvenser Pedagogerna på den mångkulturella skolan utgår bland annat från ”svenskhet som norm” som en obestridlig referensram i undervisningen. Pedagogerna har som utgångspunkt att eleverna skall klara sig i det svenska samhället. I den homogena skolan behöver pedagogerna inte fokusera på att integrera in eleverna i det svenska samhället, det tas för givet att de redan är det. Vi har undersökt hur likabehandlingsplanerna på de båda skolorna följs.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19886
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19886_1.pdf (1.787Mb)
Datum
2009
Författare
Wallman, Anna-Maria
Mitrovic, Vesna
Nyckelord
integration
segregation
mångkulturell
homogen
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV