Show simple item record

dc.contributor.authorGustavsson, Andreassv
dc.contributor.authorMjölnevik, Martinsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:29:56Z
dc.date.available2009-04-08T10:29:56Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19888
dc.description.abstractSammanfattning: Denna kvalitativa studie tar sin utgångspunkt i intervjuer med verksamhetschefer på fem kommunala gymnasieskolor. Skolan kan idag betraktas så som en aktör på en konkurrensutsatt marknad där den skolpeng som medföljer varje elev blir en vikig del av en skolas årliga budget. De olika styrdokument som finns tillhanda formulerar en uppfattning om skolan så som en självutvecklande organisation där varje skola skall bedriva ett utvecklingsarbete. Begreppet skolutveckling är ett ord med en flerfaldig betydelse. Inom ramen för detta arbete handlar begreppet skolutveckling om att allt som sker i skolan skall syfta till positiva förändringar i klassrummet som gör att fler elever uppnår de uppsatta målen. Syftet med studien är att undersöka hur verksamhetschefer resonerar kring skolutveckling och konkurrens mellan gymnasieskolor. Vi har också valt att undersöka huruvida informanterna uppfattar att det finns ett motsatsförhållande mellan att bedriva lokal skolutveckling och att skolan agerar som en aktör på en konkurrensutsatt marknad. Studien bygger på samtalsintervjuer som kom att utgöra en betydande del av materialet. Utöver detta har vi använt relevant forskning inom forskningsfältet som utgörs av både böcker, artiklar och avhandlingar. Utifrån begreppet skolkultur lyckas vi visa att skolutveckling handlar om att göra ett samlat grepp om hela skolans verksamhet för att på så sätt bli en framgångsrik skola. Vi använder oss också av Bourdieus utvecklingssociologiska teori för att beskriva vad ett gott rykte är och förklara varför ett gott rykte är helt avgörande för en gymnasieskola i dagens konkurrenssituation. Vi tittar även närmare på att dagens konkurrenssituation verkar leda till att skolans geografiska placering blir allt viktigare och att vi får mer homogena elevgrupper i gymnasieskolan. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGymnasieskolasv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.subjectkonkurrens,sv
dc.titleSkolutveckling och konkurrens, vänner eller fiender? En studie av skolutveckling och konkurrenssituationen i kommunala gymnasieskolorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record