Skolutveckling och konkurrens, vänner eller fiender? En studie av skolutveckling och konkurrenssituationen i kommunala gymnasieskolor
Abstract
Sammanfattning:
Denna kvalitativa studie tar sin utgångspunkt i intervjuer med verksamhetschefer på fem kommunala
gymnasieskolor. Skolan kan idag betraktas så som en aktör på en konkurrensutsatt marknad där den
skolpeng som medföljer varje elev blir en vikig del av en skolas årliga budget. De olika styrdokument
som finns tillhanda formulerar en uppfattning om skolan så som en självutvecklande organisation där
varje skola skall bedriva ett utvecklingsarbete. Begreppet skolutveckling är ett ord med en flerfaldig
betydelse. Inom ramen för detta arbete handlar begreppet skolutveckling om att allt som sker i skolan
skall syfta till positiva förändringar i klassrummet som gör att fler elever uppnår de uppsatta målen.
Syftet med studien är att undersöka hur verksamhetschefer resonerar kring skolutveckling och
konkurrens mellan gymnasieskolor. Vi har också valt att undersöka huruvida informanterna uppfattar att
det finns ett motsatsförhållande mellan att bedriva lokal skolutveckling och att skolan agerar som en aktör
på en konkurrensutsatt marknad. Studien bygger på samtalsintervjuer som kom att utgöra en betydande
del av materialet. Utöver detta har vi använt relevant forskning inom forskningsfältet som utgörs av både
böcker, artiklar och avhandlingar.
Utifrån begreppet skolkultur lyckas vi visa att skolutveckling handlar om att göra ett samlat grepp om
hela skolans verksamhet för att på så sätt bli en framgångsrik skola. Vi använder oss också av Bourdieus
utvecklingssociologiska teori för att beskriva vad ett gott rykte är och förklara varför ett gott rykte är helt
avgörande för en gymnasieskola i dagens konkurrenssituation. Vi tittar även närmare på att dagens
konkurrenssituation verkar leda till att skolans geografiska placering blir allt viktigare och att vi får mer
homogena elevgrupper i gymnasieskolan.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Gustavsson, Andreas
Mjölnevik, Martin
Keywords
Gymnasieskola
skolutveckling
konkurrens,
Language
sv