Matematikundervisning i en föränderlig tid - en kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter kring matematik.
Abstract
Syfte:Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på
matematik utifrån samhällets snabba förändringstakt.
Frågeställningar:- Hur tänker pedagoger kring matematik som ämne?
- Hur relaterar pedagogerna sin matematikundervisning till det samhälle
eleverna befinner sig i?
- Vilka visioner har de intervjuade pedagogerna när det gäller
matematikundervisningen?
Metod:Vår studie bygger på en kvalitativ intervjustudie som vi genomfört med fyra
pedagoger på en skola i västra Sverige och på en litteraturgenomgång.
Resultat: Undersökningen visar hur enformigt vissa pedagoger fortfarande jobbar i dagens
skola. Genom att fråga informanterna om hur de ser på matematik som ämne
kunde vi se att många pedagoger använder sig mycket av läroboken i sin
undervisning och därigenom endast ger eleverna ett sätt av många tänkbara att
ta till sig matematik. De låter även eleverna jobba mycket enskilt.
Betydelse för läraryrket: Studien är relevant för läraryrket då samhället förändras och det är vi pedagoger
som ska hjälpa eleverna bli goda samhällsmedborgare. För att kunna tillmötesgå
den tid vi lever i och de krav som ställs på varje enskild individ och för att följa
de riktlinjer som Lpo 94 ger oss måste fokus under matematikundervisningen
ändras från produkt till process. Vi anser att medvetenheten om
matematikundervisningen kan öka förståelsen för den egna, samt kollegors
förhållningssätt kring undervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Svensson, Evelina
Isaksson, Hanna
Keywords
Matematik
läroplan
pedagoger
förändringstakt
d
Language
sv