Show simple item record

dc.contributor.authorAhrens, Petersv
dc.contributor.authorKälebo, Sofiasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:04Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:04Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19894
dc.description.abstractSyfte och huvudfråga Syftet med denna uppsats är att undersöka hur grundskollärare i ämnet svenska arbetar med skönlitteratur i dagens grundskola och hur mycket tid de lägger på litteraturundervisningen i klassrummet tillsammans med eleverna. Våra huvudfrågor är vilka metoder och material lärarna använder i sin litteraturundervisning och hur mycket tid som avsetts. Vi vill även undersöka pedagogernas önskemål och visioner. Metod och material I vårt arbete har vi använt oss av en enkätundersökning. Vi har delat ut enkäter till lärare som undervisar i skolår F-9 i ämnet svenska. Utifrån de svar vi fått från 15 lärare har vi sammanställt resultatet och kopplat det till andra undersökningar. Resultat Resultatet av våra undersökningar visar hur de undersökta pedagogerna arbetar med skönlitteratur i sin undervisning. De uppgifter vi har fått fram visar att pedagogerna tycker att litteraturundervisningen är viktig. Lärarna lägger ner olika mängd tid på att undervisa, allt ifrån 30 minuter per dag till 10 minuter per vecka. Nästan alla lärare tycker de saknar tid, en annan faktor som alla återkommer till är bristen på bra och aktuell litteratur. Här återkommer nästan alla till att SBC är deras livräddare. Det är där dem hittar sitt undervisningsmaterial i form av litteratur, film, ljudband etc. Våra resultat speglar Skolverkets direktiv och ansatser rörande litteraturläsningen i skolan. Likaså sammanfaller våra resultat med teser och tankar som litteraturforskare och författare skriver om i sina avhandlingar. Litteraturläsning är av största betydelse för elevens utveckling. Litteraturens betydelse i elevernas utbildning är av stor vikt enligt informanterna visar vår studie. Betydelse för läraryrket Den undersökning vi har genomfört har gett oss en inblick i hur svensklärare arbetar med litteraturläsningen, vilka metoder de använder och i någon mån vilket material som används. Denna information ger oss en fingervisning om hur och med vad vi kommer att få arbeta med i vår yrkesutövning. PDF Creator - PDF4Free v.0http://www.pdf4free.comsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLitteraturläsningsv
dc.subjectlitteraturkanonsv
dc.subjectskönlitteratursv
dc.titleLiterae - En undersökning om litteraturundervisningen i dagens grundskola. En enkätstudie genomförd hos F-9 lärare. Sidantal: 34sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record