• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Literae - En undersökning om litteraturundervisningen i dagens grundskola. En enkätstudie genomförd hos F-9 lärare. Sidantal: 34

Sammanfattning
Syfte och huvudfråga Syftet med denna uppsats är att undersöka hur grundskollärare i ämnet svenska arbetar med skönlitteratur i dagens grundskola och hur mycket tid de lägger på litteraturundervisningen i klassrummet tillsammans med eleverna. Våra huvudfrågor är vilka metoder och material lärarna använder i sin litteraturundervisning och hur mycket tid som avsetts. Vi vill även undersöka pedagogernas önskemål och visioner. Metod och material I vårt arbete har vi använt oss av en enkätundersökning. Vi har delat ut enkäter till lärare som undervisar i skolår F-9 i ämnet svenska. Utifrån de svar vi fått från 15 lärare har vi sammanställt resultatet och kopplat det till andra undersökningar. Resultat Resultatet av våra undersökningar visar hur de undersökta pedagogerna arbetar med skönlitteratur i sin undervisning. De uppgifter vi har fått fram visar att pedagogerna tycker att litteraturundervisningen är viktig. Lärarna lägger ner olika mängd tid på att undervisa, allt ifrån 30 minuter per dag till 10 minuter per vecka. Nästan alla lärare tycker de saknar tid, en annan faktor som alla återkommer till är bristen på bra och aktuell litteratur. Här återkommer nästan alla till att SBC är deras livräddare. Det är där dem hittar sitt undervisningsmaterial i form av litteratur, film, ljudband etc. Våra resultat speglar Skolverkets direktiv och ansatser rörande litteraturläsningen i skolan. Likaså sammanfaller våra resultat med teser och tankar som litteraturforskare och författare skriver om i sina avhandlingar. Litteraturläsning är av största betydelse för elevens utveckling. Litteraturens betydelse i elevernas utbildning är av stor vikt enligt informanterna visar vår studie. Betydelse för läraryrket Den undersökning vi har genomfört har gett oss en inblick i hur svensklärare arbetar med litteraturläsningen, vilka metoder de använder och i någon mån vilket material som används. Denna information ger oss en fingervisning om hur och med vad vi kommer att få arbeta med i vår yrkesutövning. PDF Creator - PDF4Free v.0http://www.pdf4free.com
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19894
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19894_1.pdf (2.156Mb)
Datum
2009
Författare
Ahrens, Peter
Kälebo, Sofia
Nyckelord
Litteraturläsning
litteraturkanon
skönlitteratur
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV