• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Manhattan New School - en förebild för läs- och skrivutveckling?

Sammanfattning
Metod och material: För att kunna nå vårt syfte genomfördes ett besök under fyra dagar på Manhattan New School (MNS) i New York, USA. Vår undersökningsmetod är en fallstudie där kvalitativa datainsamlingar gjordes i form av klassrumsobservationer från kindergarten till år 5 och intervjuer av skolans personal. I intervjuerna medverkade skolans läs- och skrivutvecklare, biträdande rektor och rektorn. Resultat: En av grundpelarna i skolans filosofi är en riklig användning av fack- och skönlitteratur. Det finns en förväntning på eleverna att vara reflekterande. Perspektivet ”balanced literacy” är en stor del av skolans filosofi. ”Balanced literacy” innebär en helspråkssyn, där man tillämpar både analytiska och syntetiska metoder. Det sociokulturella perspektivet genomsyrar skolans arbete och barnens olika erfarenheter tas till vara. Rektorerna på MNS prioriterar pedagogiskt ledarskap. Det finns strukturer som skapar möjligheter för lärarnas yrkesmässiga utveckling. Klassrummets möblering på MNS är anpassad för att skapa en god lärandemiljö för eleverna där lärarnas synsätt och förväntningar skapar goda möjligheter för eleverna att utvecklas till självständiga individer. Lärarna på MNS har mycket goda kunskaper i workshopsmodellen och är starkt motiverade att vidareutvecklas. Skolan bedriver en framgångsrik läs- och skrivundervisning: skolan har goda testresultat och lärarna på skolan upplever att deras elever visar en progression i sin läsning och skrivning. MNS tillämpar workshopmodellen för att utveckla elevernas läsande och skrivande. Lärarna på MNS delar med sig av sin expertis kring läsning och skrivning. Relevans för läraryrket: Undersökningen visar ett gott exempel på hur en språkutvecklande skola kan byggas upp. Fallstudien har utvecklat vår kompetens inom läs- och skrivutveckling och gett oss inspiration att sprida MNS arbetssätt vidare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19895
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19895_1.pdf (333.3Kb)
Datum
2009
Författare
Rinman, Marita
Wingård Söderlund, Annette
Pettersson, Robin
Nyckelord
Manhattan New School
Whole language
helspråkspe
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV