Värdering av praktisk kunskap: en undersökning om hur lärare i samråd med handledare bedömer elevers kunskap vid gymnasial arbetsplatsförlagd utbildning.
Abstract
Att bedöma elever är en stor och viktig del av lärarens yrke. När det gäller elever i arbetsplatsförlagd utbildning
är handledarens bedömning en viktig del i den totala bedömningen av elevens kunskap. Eftersom handledaren
ska förmedla sin bedömning till läraren är det viktigt att det finns en god organisation och tydliga rutiner för
samarbetet.
Syftet med den här undersökningen är att undersöka och belysa hur lärare på gymnasiet i samverkan med
handledare vid den arbetsplatsförlagda utbildningen uppfattar bedömningen av elevers kunskap när de befinner
sig i utökad APU. Detta är ett angeläget ämne då en ny lärlingsutbildning, där elever till stor del utbildas på olika
arbetsplatser, startas läsåret 008/009.
Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat tre lärare och tre handledare vilka alla är verksamma vid
en av modellskolorna för lärlingsutbildning. Vi har vid intervjuerna fokuserat på bedömningsförfarandet utifrån
kursmålen. Intervjufrågorna är tematiserade utifrån tre områden: organisation, bedömningsförfarande och att
”se” kunskap.
Organisationen kring samarbetet mellan lärare och handledare ger goda förutsättningar för en allsidig bedömning
av elevernas kunskaper. Vårt resultat visar dock att rutinerna kring bedömningsförfarandet behöver utvecklas för
att elever med företrädesvis goda praktiska kunskaper ska få all sin kunskap bedömd av läraren. I nuläget görs
denna bedömning till största del av handledaren som endast utgår från betygskriterierna för betyget Godkänd.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Broberg, Catrin
Tysse, Anna
Keywords
Bedömning
handledare
lärare
lärlingsutbildning,
Language
sv