• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdering av praktisk kunskap: en undersökning om hur lärare i samråd med handledare bedömer elevers kunskap vid gymnasial arbetsplatsförlagd utbildning.

Sammanfattning
Att bedöma elever är en stor och viktig del av lärarens yrke. När det gäller elever i arbetsplatsförlagd utbildning är handledarens bedömning en viktig del i den totala bedömningen av elevens kunskap. Eftersom handledaren ska förmedla sin bedömning till läraren är det viktigt att det finns en god organisation och tydliga rutiner för samarbetet. Syftet med den här undersökningen är att undersöka och belysa hur lärare på gymnasiet i samverkan med handledare vid den arbetsplatsförlagda utbildningen uppfattar bedömningen av elevers kunskap när de befinner sig i utökad APU. Detta är ett angeläget ämne då en ny lärlingsutbildning, där elever till stor del utbildas på olika arbetsplatser, startas läsåret 008/009. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat tre lärare och tre handledare vilka alla är verksamma vid en av modellskolorna för lärlingsutbildning. Vi har vid intervjuerna fokuserat på bedömningsförfarandet utifrån kursmålen. Intervjufrågorna är tematiserade utifrån tre områden: organisation, bedömningsförfarande och att ”se” kunskap. Organisationen kring samarbetet mellan lärare och handledare ger goda förutsättningar för en allsidig bedömning av elevernas kunskaper. Vårt resultat visar dock att rutinerna kring bedömningsförfarandet behöver utvecklas för att elever med företrädesvis goda praktiska kunskaper ska få all sin kunskap bedömd av läraren. I nuläget görs denna bedömning till största del av handledaren som endast utgår från betygskriterierna för betyget Godkänd.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19898
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19898_1.pdf (322.5Kb)
Datum
2009
Författare
Broberg, Catrin
Tysse, Anna
Nyckelord
Bedömning
handledare
lärare
lärlingsutbildning,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV