Vad påverkar gymnasievalet? - ur ett genusperspektiv.
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med studien var att se vilka faktorer som i norra och mellersta Halland påverkar elevernas val av
gymnasieprogram ur ett genusperspektiv samt sociokulturellt perspektiv. Påverkas elevers gymnasieval i årskurs
nio av könstillhörighet, kompisars val, boende, fritidsintressen samt föräldrars åsikter? Finns det några tydliga
skillnader vad gäller ungdomars gymnasieval då vi jämför kön med typiskt manliga och kvinnliga
gymnasieprogram? Respondenterna var 10 elever i årskurs nio, varav hälften killar och hälften tjejer. Vi har
besökt tre olika skolor, från varierande områden. Vi har använt oss av både en kvantitativ och kvalitativ metod.
Slutsatsen i vårt arbete är att eleverna trots allt blir påverkade även om de inte inser det själva. Valen är
fortfarande väldigt könsstereotypa. Ungdomarna anser sig göra individuella val utan påverkan av sin omgivning.
Här är det egentligen så att t ex föräldrarna är de som får in ungdomarna på ett visst spår som undertid mognar
till ett självständigt beslut.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Bohlet, Lisa
Siréus, Katarina
Nyckelord
Valmöjlighet
social bakgrund
elev och genus.
Språk
sv