Visa enkel post

dc.contributor.authorBohlet, Lisasv
dc.contributor.authorSiréus, Katarinasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:10Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:10Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19899
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med studien var att se vilka faktorer som i norra och mellersta Halland påverkar elevernas val av gymnasieprogram ur ett genusperspektiv samt sociokulturellt perspektiv. Påverkas elevers gymnasieval i årskurs nio av könstillhörighet, kompisars val, boende, fritidsintressen samt föräldrars åsikter? Finns det några tydliga skillnader vad gäller ungdomars gymnasieval då vi jämför kön med typiskt manliga och kvinnliga gymnasieprogram? Respondenterna var 10 elever i årskurs nio, varav hälften killar och hälften tjejer. Vi har besökt tre olika skolor, från varierande områden. Vi har använt oss av både en kvantitativ och kvalitativ metod. Slutsatsen i vårt arbete är att eleverna trots allt blir påverkade även om de inte inser det själva. Valen är fortfarande väldigt könsstereotypa. Ungdomarna anser sig göra individuella val utan påverkan av sin omgivning. Här är det egentligen så att t ex föräldrarna är de som får in ungdomarna på ett visst spår som undertid mognar till ett självständigt beslut.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectValmöjlighetsv
dc.subjectsocial bakgrundsv
dc.subjectelev och genus.sv
dc.titleVad påverkar gymnasievalet? - ur ett genusperspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post