Att språka genom musiken. En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring kopplingen mellan musik och barns språkutveckling
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka musikens betydelse i barns språkutveckling, få en fördjupad förståelse
för hur musik, språk och kommunikation hänger ihop och kan bidra till utveckling hos barn. Vi ville undersöka
vad som ligger bakom förskollärares syn på musiken som ett pedagogiskt verktyg i barnens språkutveckling.
Frågeställningar som vi ställer oss för att ta reda på vårt syfte är:
•Hur ser tidigare forskning på betydelsen av musik i arbetet att stimulera barns språkutveckling?
•Vilka olika tankesätt finns bland förskollärarna när det gäller hur musik kan stödja barns
språkutveckling?
•Ser förskollärarna någon utveckling i musikämnet från att de började sin yrkesbana fram tills idag?
Metod
Svaret på frågorna kommer dels från litteratur och även från en kvalitativ metod där vi har intervjuat elva
förskollärare. Inspelning av intervjuerna hjälpte oss i vårt bearbetningsarbete.
Resultat
Tidigare forskning talar för att musiken kan stödja och underlätta för barnen i deras språkutveckling. I musiken
finns mycket som tilltalar barnen, allt från glädje och gemenskap till roliga och ”konstiga” ord. Resultat som vi
fått visar att musiken används ute på förskolorna, men förskollärarnas eget intresse spelar roll i prioriteringen
och användandet av musiken i verksamheten. Alla förskollärare ser en koppling mellan musik och
språkutveckling, men har svårt att förklara och sätta ord detta. Förskollärarna anser att musikämnet har ett behov
av utveckling.
Betydelse för läraryrket
Vi har genom vår undersökning kommit fram till att musiken har stor betydelse i barns språkutveckling.
Musicerande frambringar effekter på barnens uttal och hur de formar och skiljer på olika språkljud, det ökar
ordförrådet och begreppsbildningen samt förmågan att skapa längre yttranden. Vi ser ett behov av fortbildning
för att en progression av musik som ett verktyg i barns språkutveckling i framtiden ska bli verklighet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Strelvik (fd Nilsson), Kristina
Tiensuu, Hannele
Nyckelord
musik
språkutveckling
kommunikation
förskollära
Språk
sv