Musik - ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling? En undersökning om pedagogers inställning till att arbeta med musik i förskolan.
Abstract
Sammanfattning: Denna undersökning tar reda på hur
pedagoger i de kommunala förskolorna i Göteborg ser på och har för
inställning till musik. Syftet är också att ta reda på vilken betydelse
pedagogerna anser att musiken har för barns lärande och utveckling.
Kvalitativa intervjuer är metoden som använts för studien. Göteborg
delades först in i fem större områden, därefter lottades en till två
förskolor fram från varje område. Pedagogerna på förskolorna fick
därefter ta ställning till vem som ville ställa upp förutsatt att de
uppfyllde kraven på att vara utbildade mot förskolan och ha en
anställning till minst 80 %. Det var åtta stycken pedagoger som
medverkade i studien.
Det empiriska materialet samlades in och transkriberades, för att
slutligen sammanställas och analyseras.
Resultaten av undersökningen visar att pedagogerna som intervjuats
arbetar med musik dagligen och att alla har en positiv inställning till
detta. Alla pedagoger i studien anser också att en positiv inställning
påverkar barnens lärande och utveckling. Det som pedagogerna anser
att barn utvecklar genom musik är bl.a. språk, självkänsla,
kroppsmedvetenhet och gemenskap.
Denna undersökning är väsentlig därför att den kan ge pedagogerna i
studien, pedagoger i allmänhet och studenter ett reflekterande och
medvetet tänkande kring musik som ett didaktiskt redskap för barns
lärande och utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Blomqvist, Annika
Wennerström, Linda
Keywords
Musik
lärande
utveckling
förskolan
didaktik
p
Language
sv