• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik - ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling? En undersökning om pedagogers inställning till att arbeta med musik i förskolan.

Sammanfattning
Sammanfattning: Denna undersökning tar reda på hur pedagoger i de kommunala förskolorna i Göteborg ser på och har för inställning till musik. Syftet är också att ta reda på vilken betydelse pedagogerna anser att musiken har för barns lärande och utveckling. Kvalitativa intervjuer är metoden som använts för studien. Göteborg delades först in i fem större områden, därefter lottades en till två förskolor fram från varje område. Pedagogerna på förskolorna fick därefter ta ställning till vem som ville ställa upp förutsatt att de uppfyllde kraven på att vara utbildade mot förskolan och ha en anställning till minst 80 %. Det var åtta stycken pedagoger som medverkade i studien. Det empiriska materialet samlades in och transkriberades, för att slutligen sammanställas och analyseras. Resultaten av undersökningen visar att pedagogerna som intervjuats arbetar med musik dagligen och att alla har en positiv inställning till detta. Alla pedagoger i studien anser också att en positiv inställning påverkar barnens lärande och utveckling. Det som pedagogerna anser att barn utvecklar genom musik är bl.a. språk, självkänsla, kroppsmedvetenhet och gemenskap. Denna undersökning är väsentlig därför att den kan ge pedagogerna i studien, pedagoger i allmänhet och studenter ett reflekterande och medvetet tänkande kring musik som ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19905
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19905_1.pdf (451.3Kb)
Datum
2009
Författare
Blomqvist, Annika
Wennerström, Linda
Nyckelord
Musik
lärande
utveckling
förskolan
didaktik
p
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV