• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att träna muntlig språkförmåga - SFI-lärares arbetssätt, tankar och medvetenhet

Sammanfattning
I denna uppsats behandlar jag hur, samt hur medvetet, sfi-lärare (lärare i svenska för invandrare) arbetar för att utveckla och träna elevernas muntliga språkförmåga. Ytterligare frågor är på vilka sätt lärarnas val av arbetssätt skiljer sig åt och vad dessa skillnader innebär för eleverna och deras utveckling av de muntliga färdigheterna. För att undersöka detta har jag intervjuat fem sfi-lärare på olika orter samt observerat varje lärare under några lektioner vid ett par tillfällen. Mitt material består av de bandade intervjuerna samt observationsanteckningar. Enligt Lindberg (2005) finns det en stor skillnad mellan elevernas möjlighet att komma till tals och utveckla sin muntliga språkförmåga i lärarstyrda aktiviteter och smågruppsaktiviteter, där den senare typen av aktivitet förstås ger eleverna ett större talutrymme. Resultatet visar att mina respondenter tycker att det är svårt att få elever på B- nivå att arbeta i par och smågrupper, men att alla utom en ändå försöker sig på detta arbetssätt och där speciellt en av lärarna gör det med gott resultat. Denna lärare har arbetat in några metoder (dictogloss ­ rekonstruktion av en kort text, enklare PBL - problembaserat lärande och dialogarbete) som hon kontinuerligt använder i undervisningen. Alla mina respondenter använder sig både av testfrågor och autentiska informationsfrågor i sin undervisning. Elevers svar på informationsfrågor genererar mer än dubbelt så långa svar som testfrågor och är mer syntaktiskt komplexa (Brock, 1986). I min undersökning förmedlar tre av lärarna en hög eller god medvetenhet om hur de ska arbeta för att utveckla elevernas muntliga språkförmåga. En lärare förmedlar medvetenhet men inte i samma höga grad, och en lärare förmedlar en viss medvetenhet men tycks sakna variation i sin muntliga språkundervisning. Lindberg (2005) menar att det finns stora skillnader på muntliga aktiviteter i klassrummet och att det därför är viktigt att inte skapa en alltför begränsad språkträning. Det känns viktigt att dra lärdom av verksamma lärares lyckade och mindre lyckade erfarenheter och arbetssätt för att utveckla elevernas muntliga språkförmåga.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19907
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19907_1.pdf (168.8Kb)
Datum
2009
Författare
Hildeberg, Sofia
Nyckelord
SFI
muntlig språkförmåga
kollaborativ
smågrupps
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV