dc.description.abstract | I denna uppsats behandlar jag hur, samt hur medvetet, sfi-lärare (lärare i svenska för invandrare)
arbetar för att utveckla och träna elevernas muntliga språkförmåga. Ytterligare frågor är på vilka sätt
lärarnas val av arbetssätt skiljer sig åt och vad dessa skillnader innebär för eleverna och deras
utveckling av de muntliga färdigheterna. För att undersöka detta har jag intervjuat fem sfi-lärare på
olika orter samt observerat varje lärare under några lektioner vid ett par tillfällen. Mitt material består
av de bandade intervjuerna samt observationsanteckningar. Enligt Lindberg (2005) finns det en stor
skillnad mellan elevernas möjlighet att komma till tals och utveckla sin muntliga språkförmåga i
lärarstyrda aktiviteter och smågruppsaktiviteter, där den senare typen av aktivitet förstås ger eleverna
ett större talutrymme. Resultatet visar att mina respondenter tycker att det är svårt att få elever på B-
nivå att arbeta i par och smågrupper, men att alla utom en ändå försöker sig på detta arbetssätt och
där speciellt en av lärarna gör det med gott resultat. Denna lärare har arbetat in några metoder
(dictogloss rekonstruktion av en kort text, enklare PBL - problembaserat lärande och dialogarbete)
som hon kontinuerligt använder i undervisningen. Alla mina respondenter använder sig både av
testfrågor och autentiska informationsfrågor i sin undervisning. Elevers svar på informationsfrågor
genererar mer än dubbelt så långa svar som testfrågor och är mer syntaktiskt komplexa (Brock,
1986). I min undersökning förmedlar tre av lärarna en hög eller god medvetenhet om hur de ska
arbeta för att utveckla elevernas muntliga språkförmåga. En lärare förmedlar medvetenhet men inte i
samma höga grad, och en lärare förmedlar en viss medvetenhet men tycks sakna variation i sin
muntliga språkundervisning. Lindberg (2005) menar att det finns stora skillnader på muntliga
aktiviteter i klassrummet och att det därför är viktigt att inte skapa en alltför begränsad språkträning.
Det känns viktigt att dra lärdom av verksamma lärares lyckade och mindre lyckade erfarenheter och
arbetssätt för att utveckla elevernas muntliga språkförmåga. | sv |