Nyanlända flykting- och invandrarelever. En studie om skolintroduktion och undervisning på tre skolor i västra Sverige.
Abstract
Syfte
Att undersöka syn på kunskap och lärande som framträder och förmedlas gällande skolintroduktion och under-
visning av nyanlända flykting- och invandrarbarn med fokus på grundskolans senare år.
• Hur ser skolintroduktionen för nyanlända flykting- och invandrarelever ut på de studerade skolorna?
• Hur organiserar och bedriver de studerade skolorna undervisningen i förberedelseklass?
• På vilka sätt kommer de nyanlända flykting- och invandrarelevernas modersmål in i undervisningen?
• Hur förhåller sig skolledarna och pedagogerna till användning av modersmål i den introducerande undervis-
ningen?
Metod och material
Kvalitativa intervjuer har gjorts med tre skolledare och tre pedagoger i förberedelseklasser. Det övergripande
perspektivet som valts att ha som teoretisk ram är det sociokulturella perspektivet. Vidare har det gjorts
kopplingar till andraspråksforskningen rörande minoritetselevers situation i skolan.
Resultat
Synen på kunskap och lärande är avhängigt vilken utbildning och erfarenhet som pedagogerna och skolledarna
har för att få till stånd en god skolintroduktion och undervisning. När det gäller pedagogerna framkom det att
samtliga har svenska som andraspråksutbildning eller annan interkulturell utbildning och uppvisar ett tvåsprå-
kighetsperspektiv. Vi kunde även se att de intar ett sociokulturellt förhållningssätt i sin undervisning, men att
ramfaktorernas påverkan på undervisningen hindrar några av dem att fullt ut skapa en sociokulturelllt stödjande
miljö. När det gäller skolledarna framkom det att några av dem har en gedigen erfarenhet och kunskap kring
arbetet med flykting- och invandrarelever vilket ger dem goda möjligheter att organisera välfungerande skolin-
troduktioner. Det framkom även att en av skolledarna har ett tydligt uttalat intresse för verksamheten kring nyan-
lända flykting- och invandrarelever vilket skapar än bättre förutsättningar för att organisera och genomföra skol-
introduktioner.
Relevans för läraryrket
Vi anser att studiens fokusering är relevant för skolan och speciellt för de nyanlända eleverna så att de får möj-
lighet till en optimal skolintroduktion och undervisning. Det är en betydelsefull fråga hur detta prioriteras, orga-
niseras och utförs då det saknas nationella direktiv. Enligt skollagen skall alla barn och ungdomar få tillgång till
likvärdig utbildning oavsett var i landet den ges. Därmed måste samhället och skolan möta dessa elevers behov
på ett rättssäkert och adekvat sätt. Vidare är studien relevant inte bara för oss som blivande svenska som andra-
språkspedagoger utan även för alla pedagoger då vi alla på ett eller annat sätt kommer att möta och undervisa
elever med annat modersmål då den svenska skolan i stort är en mångkulturell institution och mötesplats.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Ahola, Jenny
Keywords
Nyanländ
flykting- och invandrarelev
skolintrod
Language
sv