Show simple item record

dc.contributor.authorAhola, Jennysv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:20Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:20Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19908
dc.description.abstractSyfte Att undersöka syn på kunskap och lärande som framträder och förmedlas gällande skolintroduktion och under- visning av nyanlända flykting- och invandrarbarn med fokus på grundskolans senare år. • Hur ser skolintroduktionen för nyanlända flykting- och invandrarelever ut på de studerade skolorna? • Hur organiserar och bedriver de studerade skolorna undervisningen i förberedelseklass? • På vilka sätt kommer de nyanlända flykting- och invandrarelevernas modersmål in i undervisningen? • Hur förhåller sig skolledarna och pedagogerna till användning av modersmål i den introducerande undervis- ningen? Metod och material Kvalitativa intervjuer har gjorts med tre skolledare och tre pedagoger i förberedelseklasser. Det övergripande perspektivet som valts att ha som teoretisk ram är det sociokulturella perspektivet. Vidare har det gjorts kopplingar till andraspråksforskningen rörande minoritetselevers situation i skolan. Resultat Synen på kunskap och lärande är avhängigt vilken utbildning och erfarenhet som pedagogerna och skolledarna har för att få till stånd en god skolintroduktion och undervisning. När det gäller pedagogerna framkom det att samtliga har svenska som andraspråksutbildning eller annan interkulturell utbildning och uppvisar ett tvåsprå- kighetsperspektiv. Vi kunde även se att de intar ett sociokulturellt förhållningssätt i sin undervisning, men att ramfaktorernas påverkan på undervisningen hindrar några av dem att fullt ut skapa en sociokulturelllt stödjande miljö. När det gäller skolledarna framkom det att några av dem har en gedigen erfarenhet och kunskap kring arbetet med flykting- och invandrarelever vilket ger dem goda möjligheter att organisera välfungerande skolin- troduktioner. Det framkom även att en av skolledarna har ett tydligt uttalat intresse för verksamheten kring nyan- lända flykting- och invandrarelever vilket skapar än bättre förutsättningar för att organisera och genomföra skol- introduktioner. Relevans för läraryrket Vi anser att studiens fokusering är relevant för skolan och speciellt för de nyanlända eleverna så att de får möj- lighet till en optimal skolintroduktion och undervisning. Det är en betydelsefull fråga hur detta prioriteras, orga- niseras och utförs då det saknas nationella direktiv. Enligt skollagen skall alla barn och ungdomar få tillgång till likvärdig utbildning oavsett var i landet den ges. Därmed måste samhället och skolan möta dessa elevers behov på ett rättssäkert och adekvat sätt. Vidare är studien relevant inte bara för oss som blivande svenska som andra- språkspedagoger utan även för alla pedagoger då vi alla på ett eller annat sätt kommer att möta och undervisa elever med annat modersmål då den svenska skolan i stort är en mångkulturell institution och mötesplats. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNyanländsv
dc.subjectflykting- och invandrarelevsv
dc.subjectskolintrodsv
dc.titleNyanlända flykting- och invandrarelever. En studie om skolintroduktion och undervisning på tre skolor i västra Sverige.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record