Lärande i gränslandet - Om pedagogers syn på specialpedagogik och svenska som andraspråk
Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det pedagogiska samarbetet ser ut mellan specialpedagoger
och svenska som andraspråkslärare. Vi har genomfört studien genom att använda oss av den
halvstrukturerade intervjumetoden samt granskat litteratur inom områdena. Fokus har lagts på vilka
likheter och skillnader som finns mellan specialpedagogikens metoder och ämnet svenska som
andraspråk. Vidare presenterar vi vilka gränsdragningar som görs inom området, hur olika pedagoger ser
på samarbete samt vilka konsekvenser olika synsätt kan få för lärandet. Vi har genom intervjuer av olika
lärarkategorier försökt att synliggöra problematiken kring specialpedagogikens metoder och ämnet
svenska som andraspråk. Vi visar i vårt resultat att brist på kompetens är en anledning till att elever inte
får det stöd de har rätt till. Okunskap om vilka riktlinjer som finns för ämnet svenska som andraspråk gör
att de elever som inte har svenska som ett förstaspråk hamnar under specialpedagogiska insatser. Vi
synliggör också att resursbrist utgör en anledning till att personalen inte får den utbildning de skulle
behöva. I vår studie diskuterar vi vilka följder ovan nämnda problematik får för elever i behov av särskilt
stöd. Vi har i vår undersökning funnit att de flesta av de intervjuade pedagogerna vittnar om brist på
kommunikation och samsyn på lärande.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Hillerström Stein, Christina
Ottosson Davidsson, Petra
Keywords
specialpedagogik
svenska som andraspråk
gränsdra
Language
sv