• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärande i gränslandet - Om pedagogers syn på specialpedagogik och svenska som andraspråk

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det pedagogiska samarbetet ser ut mellan specialpedagoger och svenska som andraspråkslärare. Vi har genomfört studien genom att använda oss av den halvstrukturerade intervjumetoden samt granskat litteratur inom områdena. Fokus har lagts på vilka likheter och skillnader som finns mellan specialpedagogikens metoder och ämnet svenska som andraspråk. Vidare presenterar vi vilka gränsdragningar som görs inom området, hur olika pedagoger ser på samarbete samt vilka konsekvenser olika synsätt kan få för lärandet. Vi har genom intervjuer av olika lärarkategorier försökt att synliggöra problematiken kring specialpedagogikens metoder och ämnet svenska som andraspråk. Vi visar i vårt resultat att brist på kompetens är en anledning till att elever inte får det stöd de har rätt till. Okunskap om vilka riktlinjer som finns för ämnet svenska som andraspråk gör att de elever som inte har svenska som ett förstaspråk hamnar under specialpedagogiska insatser. Vi synliggör också att resursbrist utgör en anledning till att personalen inte får den utbildning de skulle behöva. I vår studie diskuterar vi vilka följder ovan nämnda problematik får för elever i behov av särskilt stöd. Vi har i vår undersökning funnit att de flesta av de intervjuade pedagogerna vittnar om brist på kommunikation och samsyn på lärande. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19912
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19912_1.pdf (235.5Kb)
Datum
2009
Författare
Hillerström Stein, Christina
Ottosson Davidsson, Petra
Nyckelord
specialpedagogik
svenska som andraspråk
gränsdra
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV