Show simple item record

dc.contributor.authorAlwania Forssen, Sitisv
dc.contributor.authorAbu Shawish, Hatemsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:26Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:26Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19913
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Vårt syfte är att undersöka om barn i två förskolor ges förutsättningar att växa upp i en språklig miljö, där de kan utveckla sin språkliga förmåga. Metod Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har använt oss av observationer och intervjuer. Vi har observerat läs– och skriftmiljön i båda förskolorna och hur pedagogerna arbetar med språkutveckling. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger i två olika förskolor. Under intervjun använde vi bandspelare. Resultat Pedagogerna som vi har intervjuat i de två förskolorna har olika erfarenheter från sitt arbete med barn och deras språkutveckling. Dessutom har pedagogerna olika bakgrund och olika utbildning och kunskapsnivå. Vi har märkt att pedagogerna inte kartlägger barns språkutveckling om de behöver hjälp med språket, utan relaterar språksvårigheter till barns ålder. Pedagogerna har inte riktigt kunskap om språk och språkutveckling utan man menar att språket bara är tal och kommunikation som lärs automatiskt utan behov av särskilda insatser.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subject0sv
dc.titleSpråkutveckling i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record