Show simple item record

dc.contributor.authorZohrevand, Ehsansv
dc.contributor.authorKarlsson, Pontussv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:37Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:37Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19924
dc.description.abstractDet här är ett examensarbete om Svenska för invandrare (SFI) och integration. Vi vill med vårt examensarbete undersöka vad nuvarande SFI-deltagare med tidigare akademisk erfarenhet har för förväntningar på utbildningen och vad de hoppas den ska ge. Syftet är också att upptäcka vad före detta SFI-deltagare med tidigare akademisk erfarenhet har för syn på utbildningen i efterhand. Dessutom vill vi veta vilka attityder de har till integration och hur de tycker att invandrare respektive samhälle bör agera för att bäst åstadkomma integration. Frågorna vi ställer oss är: Vilka förväntningar har SFI-studenter med akademisk bakgrund på utbildningen och hur anser före-detta studenter att dessa förväntningar infrias? Vilka attityder har SFI-studenter med akademisk bakgrund till integration och till hur integration skall uppnås? Och: Vad har detta för betydelse för SFI-utbildningen? Den teoretiska bakgrunden om integration och SFI säger oss att SFI-ämnet borde styras i högre grad av elevernas behov och att integration kräver insatser från både individer och samhälle. Vårt tillvägagångssätt har varit att genomföra samtalsintervjuer med elever och lärare; två tidigare deltagare, två nuvarande deltagare och en lärare. Vi analyserade intervjuerna med hjälp av kartläggningsmetod, idealtypsmetod och väsensmetod, och hittade två kategorier bland eleverna; Jobbsökare och Språkstudenter. Jobbsökare är de som helst av allt vill ha ett arbete genom SFI. Språkstudenter är de som fokuserar på språkinlärning i första hand. Väsensanalysen visade att alla våra respondenter tycker att svenska språket har en stor betydelse för integration. Vi har kommit fram till att deltagande i samhället, både genom arbete och språklig interaktion, är något eftersträvansvärt hos SFI-undervisningens deltagare. Att hjälpa dem i deras strävan framstår därför som en god strategi. Om både individen och samhället har ett ansvar för integrationen så är samhällets ansvar att öppna dörrar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSvenska för invandraresv
dc.subjectSFIsv
dc.subjectintegrationsv
dc.subjectassimilsv
dc.titleAtt öppna dörrar, om SFI och integrationsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record