dc.contributor.author | Zohrevand, Ehsan | sv |
dc.contributor.author | Karlsson, Pontus | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:30:37Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:30:37Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19924 | |
dc.description.abstract | Det här är ett examensarbete om Svenska för invandrare (SFI) och integration. Vi vill med vårt examensarbete
undersöka vad nuvarande SFI-deltagare med tidigare akademisk erfarenhet har för förväntningar på utbildningen
och vad de hoppas den ska ge. Syftet är också att upptäcka vad före detta SFI-deltagare med tidigare akademisk
erfarenhet har för syn på utbildningen i efterhand. Dessutom vill vi veta vilka attityder de har till integration och hur
de tycker att invandrare respektive samhälle bör agera för att bäst åstadkomma integration.
Frågorna vi ställer oss är: Vilka förväntningar har SFI-studenter med akademisk bakgrund på utbildningen
och hur anser före-detta studenter att dessa förväntningar infrias? Vilka attityder har SFI-studenter med akademisk
bakgrund till integration och till hur integration skall uppnås? Och: Vad har detta för betydelse för SFI-utbildningen?
Den teoretiska bakgrunden om integration och SFI säger oss att SFI-ämnet borde styras i högre grad av
elevernas behov och att integration kräver insatser från både individer och samhälle.
Vårt tillvägagångssätt har varit att genomföra samtalsintervjuer med elever och lärare; två tidigare
deltagare, två nuvarande deltagare och en lärare. Vi analyserade intervjuerna med hjälp av kartläggningsmetod,
idealtypsmetod och väsensmetod, och hittade två kategorier bland eleverna; Jobbsökare och Språkstudenter.
Jobbsökare är de som helst av allt vill ha ett arbete genom SFI. Språkstudenter är de som fokuserar på språkinlärning
i första hand. Väsensanalysen visade att alla våra respondenter tycker att svenska språket har en stor betydelse för
integration.
Vi har kommit fram till att deltagande i samhället, både genom arbete och språklig interaktion, är något
eftersträvansvärt hos SFI-undervisningens deltagare. Att hjälpa dem i deras strävan framstår därför som en god
strategi. Om både individen och samhället har ett ansvar för integrationen så är samhällets ansvar att öppna dörrar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Svenska för invandrare | sv |
dc.subject | SFI | sv |
dc.subject | integration | sv |
dc.subject | assimil | sv |
dc.title | Att öppna dörrar, om SFI och integration | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |