Att öppna dörrar, om SFI och integration
Abstract
Det här är ett examensarbete om Svenska för invandrare (SFI) och integration. Vi vill med vårt examensarbete
undersöka vad nuvarande SFI-deltagare med tidigare akademisk erfarenhet har för förväntningar på utbildningen
och vad de hoppas den ska ge. Syftet är också att upptäcka vad före detta SFI-deltagare med tidigare akademisk
erfarenhet har för syn på utbildningen i efterhand. Dessutom vill vi veta vilka attityder de har till integration och hur
de tycker att invandrare respektive samhälle bör agera för att bäst åstadkomma integration.
Frågorna vi ställer oss är: Vilka förväntningar har SFI-studenter med akademisk bakgrund på utbildningen
och hur anser före-detta studenter att dessa förväntningar infrias? Vilka attityder har SFI-studenter med akademisk
bakgrund till integration och till hur integration skall uppnås? Och: Vad har detta för betydelse för SFI-utbildningen?
Den teoretiska bakgrunden om integration och SFI säger oss att SFI-ämnet borde styras i högre grad av
elevernas behov och att integration kräver insatser från både individer och samhälle.
Vårt tillvägagångssätt har varit att genomföra samtalsintervjuer med elever och lärare; två tidigare
deltagare, två nuvarande deltagare och en lärare. Vi analyserade intervjuerna med hjälp av kartläggningsmetod,
idealtypsmetod och väsensmetod, och hittade två kategorier bland eleverna; Jobbsökare och Språkstudenter.
Jobbsökare är de som helst av allt vill ha ett arbete genom SFI. Språkstudenter är de som fokuserar på språkinlärning
i första hand. Väsensanalysen visade att alla våra respondenter tycker att svenska språket har en stor betydelse för
integration.
Vi har kommit fram till att deltagande i samhället, både genom arbete och språklig interaktion, är något
eftersträvansvärt hos SFI-undervisningens deltagare. Att hjälpa dem i deras strävan framstår därför som en god
strategi. Om både individen och samhället har ett ansvar för integrationen så är samhällets ansvar att öppna dörrar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Zohrevand, Ehsan
Karlsson, Pontus
Keywords
Svenska för invandrare
SFI
integration
assimil
Language
sv