• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läxfrågan i relation till elevers rätt till en likvärdig utbildning. En analys av litteratur och läroplaner.

Abstract
Sammanfattning Syftet är att belysa och problematisera hur man i svenska styrdokument idag och över tid ser och har sett på läxor som arbetsmetod. Vidare är syftet att med hjälp av tidigare forskning utröna huruvida argument för respe- ktive mot användning av läxor kan knytas till en diskussion om likvärdighet och elevers skilda uppväxtvillkor. I uppsatsen behandlas särskilt läxors roll i relation till elevers rätt till en likvärdig utbildning. Uppsatsens fråge- ställning är: Hur har läxor, likvärdighet och relationen mellan hem och skola behandlats i läroplaner? Den metod som använts för att belysa uppsatsens problematik är dokumentanalys av grundsko- lans läroplaner från 196 , 1969, 1980 och 1994. Läroplanerna relateras till samtid, till varandra och till tidigare forskning. Resultatet visar att läxan har haft olika betydelse beroende på rådande samhällsförhållanden. Ideologiska idéer har påverkat styrdokumentens utformning även i fråga om läxor. Skillnad mellan styrdoku- mentens råd/riktlinjer och hur man tolkar samt praktiserar dem är relativt stor. I Lgr 6 och Lgr 80 beskrivs läxor som en arbetsmetod, medan läxor i Lgr 69 nästintill avråds. I Lpo 94 står ingenting alls skrivet om läxor. Lärare använder inte alltid möjligt friutrymme. Vår förståelse har ökat för hur läxor kan användas som ett kompletterande arbetssätt till skolar- bete. Genom tidigare forskning har vi tagit del av argument för läxor som bygger på att läxläsningens effekter på elevprestation är belagda. Att effekten är större beträffande högstadie- och gymnasieelever är bra att ha i åtanke. Argument emot läxor härleds till elevers olika förutsättningar att klara av hemarbete, studiers bristfällighet, och läxor som arbetsbelastning. Vi har fått en inblick i de olika förutsättningar elever kan ha och vad vi kan ha i bakhuvudet för att ha ett reflekterande förhållningssätt i såväl klassrummet som under utarbetandet av hemupp- gifter. Att utarbeta en läxpolicy på arbetsplatsen eller i arbetslaget tror vi kan medverka till en bättre arbetsmiljö för eleverna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19927
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19927_1.pdf (196.5Kb)
Date
2009
Author
Andersson, Ami
Wadstedt, Therés
Keywords
läxor
likvärdig utbildning
social bakgrund
uppv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV