• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem äger tiden? - En studie av läraryrkets kärna och gränser.

Abstract
Denna uppsats syfte är att undersöka lärares arbetssituation genom att besvara följande frågor: Vad är yrkets kärna och var går yrkets gränser? Hypotesen som vi prövar är huruvida läraruppdraget har blivit allt för omfattande. En litteraturstudie har genomförts av tidigare forskning som vi analyserat enligt hermeneutisk analysmetod. Innan analysen av tidigare forskning påbörjades genomfördes en mindre pilotstudie. Lärare fick besvara en enkät där en viktig fråga var till vilken grad de ansåg sig ha möjlighet att kunna utföra sitt uppdrag. Resultatet av pilotstudien var att en majoritet av lärarna inte ansåg sig ha möjlighet att kunna utföra läraruppdraget till fullo. Genom att analysera tidigare forskning så försökte vi besvara varför lärare kunde tänkas ha denna upplevelse av att inte kunna utföra läraruppdraget. Det var i denna analys som vi sökte svaren kring yrkets kärna och gränser. Som vi upptäckte så var båda dessa begrepp väldigt svårdefinierade och att just det kan vara en bidragande orsak till varför många lärare upplever yrket som svårt att ”hinna med”. Både i pilotstudien och i analysen av tidigare forskning så fann vi att lärare upplever att allt fler uppgifter tillkommit men att ingen ny tid har lösgjorts. Några av de slutsatser vi har dragit är att det måste bli tydligare exakt vad som ingår i läraruppdraget. Vi har kommit fram till att undervisningstiden måste minskas till förmån för andra uppgifter. Traditionell lektionstid är inte längre det enda primära i lärarens uppdrag som bland annat ska främja och utveckla varje elevs lärande. Hur lärare påverkas av sina arbetsförhållande har stor indirekt betydelse för elevernas lärande, då lärare inte upplever att de hinner med alla uppgifter utan måste prioritera drabbar detta med största sannolikhet eleverna och deras lärandeprocess.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19929
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19929_1.pdf (225.0Kb)
Date
2009
Author
Dahlberg, Anna
Rådström, Sofia
Keywords
Gränslös
lärare
uppdragsplan
läraridentitet
up
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV