• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem äger tiden? - En studie av läraryrkets kärna och gränser.

Sammanfattning
Denna uppsats syfte är att undersöka lärares arbetssituation genom att besvara följande frågor: Vad är yrkets kärna och var går yrkets gränser? Hypotesen som vi prövar är huruvida läraruppdraget har blivit allt för omfattande. En litteraturstudie har genomförts av tidigare forskning som vi analyserat enligt hermeneutisk analysmetod. Innan analysen av tidigare forskning påbörjades genomfördes en mindre pilotstudie. Lärare fick besvara en enkät där en viktig fråga var till vilken grad de ansåg sig ha möjlighet att kunna utföra sitt uppdrag. Resultatet av pilotstudien var att en majoritet av lärarna inte ansåg sig ha möjlighet att kunna utföra läraruppdraget till fullo. Genom att analysera tidigare forskning så försökte vi besvara varför lärare kunde tänkas ha denna upplevelse av att inte kunna utföra läraruppdraget. Det var i denna analys som vi sökte svaren kring yrkets kärna och gränser. Som vi upptäckte så var båda dessa begrepp väldigt svårdefinierade och att just det kan vara en bidragande orsak till varför många lärare upplever yrket som svårt att ”hinna med”. Både i pilotstudien och i analysen av tidigare forskning så fann vi att lärare upplever att allt fler uppgifter tillkommit men att ingen ny tid har lösgjorts. Några av de slutsatser vi har dragit är att det måste bli tydligare exakt vad som ingår i läraruppdraget. Vi har kommit fram till att undervisningstiden måste minskas till förmån för andra uppgifter. Traditionell lektionstid är inte längre det enda primära i lärarens uppdrag som bland annat ska främja och utveckla varje elevs lärande. Hur lärare påverkas av sina arbetsförhållande har stor indirekt betydelse för elevernas lärande, då lärare inte upplever att de hinner med alla uppgifter utan måste prioritera drabbar detta med största sannolikhet eleverna och deras lärandeprocess.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19929
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19929_1.pdf (225.0Kb)
Datum
2009
Författare
Dahlberg, Anna
Rådström, Sofia
Nyckelord
Gränslös
lärare
uppdragsplan
läraridentitet
up
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV