Vem äger tiden? - En studie av läraryrkets kärna och gränser.
Sammanfattning
Denna uppsats syfte är att undersöka lärares arbetssituation genom att besvara följande frågor: Vad är yrkets
kärna och var går yrkets gränser? Hypotesen som vi prövar är huruvida läraruppdraget har blivit allt för
omfattande.
En litteraturstudie har genomförts av tidigare forskning som vi analyserat enligt hermeneutisk analysmetod.
Innan analysen av tidigare forskning påbörjades genomfördes en mindre pilotstudie. Lärare fick besvara en enkät
där en viktig fråga var till vilken grad de ansåg sig ha möjlighet att kunna utföra sitt uppdrag.
Resultatet av pilotstudien var att en majoritet av lärarna inte ansåg sig ha möjlighet att kunna utföra
läraruppdraget till fullo. Genom att analysera tidigare forskning så försökte vi besvara varför lärare kunde tänkas
ha denna upplevelse av att inte kunna utföra läraruppdraget. Det var i denna analys som vi sökte svaren kring
yrkets kärna och gränser. Som vi upptäckte så var båda dessa begrepp väldigt svårdefinierade och att just det kan
vara en bidragande orsak till varför många lärare upplever yrket som svårt att ”hinna med”. Både i pilotstudien
och i analysen av tidigare forskning så fann vi att lärare upplever att allt fler uppgifter tillkommit men att ingen
ny tid har lösgjorts.
Några av de slutsatser vi har dragit är att det måste bli tydligare exakt vad som ingår i läraruppdraget. Vi har
kommit fram till att undervisningstiden måste minskas till förmån för andra uppgifter. Traditionell lektionstid är
inte längre det enda primära i lärarens uppdrag som bland annat ska främja och utveckla varje elevs lärande.
Hur lärare påverkas av sina arbetsförhållande har stor indirekt betydelse för elevernas lärande, då lärare inte
upplever att de hinner med alla uppgifter utan måste prioritera drabbar detta med största sannolikhet eleverna
och deras lärandeprocess.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Dahlberg, Anna
Rådström, Sofia
Nyckelord
Gränslös
lärare
uppdragsplan
läraridentitet
up
Språk
sv