Skolan - "hetero factory". En kvantitativ undersökning om lärarstudenters intresse, attityder och baskunskap om sexuell läggning.
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka lärarstudenters intresse, attityder, baskunskaper och upplevd kompetens
angående HB-frågor (homo- och bi-). Vilka förutsättningar har lärare efter genomgången lärarutbildning att
uppfylla de krav som lagar och styrdokument ställer i fråga om diskriminering p.g.a. sexuell läggning? 4
lärarstudenter vid Göteborgs Universitet svarade på en enkät som analyserades med kvantitativ metod. Studien
visar att lärarstudenter är intresserade av frågor rörande sexuell läggning och av att få mer utbildning i ämnet. De
flesta lärarstudenter har positiva attityder till HB-personer. Undersökningen visar dock bristande kunskap i
ämnet. Lärarstudenternas uppfattning är att lärarutbildningen, i mycket liten utsträckning, har förberett dem för
att diskutera ämnet med eleverna eller hantera situationer där diskriminering och kränkande behandling
förekommer. Förutsättningarna för att uppfylla kraven som ställs i lagar och styrdokument bedöms i minst 10
procent av fallen inte föreligga p.g.a. negativa attityder gentemot HB-personer och i en majoritet av fallen inte
föreligga p.g.a. bristande kunskap. Studien visar behov av utbildning kring och integrering av HB-perspektivet i
lärarutbildningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Buric, Elma
Barra, Holger
Keywords
HBT
heteronormativitet
sexuell läggning
queert
Language
sv