dc.contributor.author | Buric, Elma | sv |
dc.contributor.author | Barra, Holger | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:30:48Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:30:48Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19934 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att undersöka lärarstudenters intresse, attityder, baskunskaper och upplevd kompetens
angående HB-frågor (homo- och bi-). Vilka förutsättningar har lärare efter genomgången lärarutbildning att
uppfylla de krav som lagar och styrdokument ställer i fråga om diskriminering p.g.a. sexuell läggning? 4
lärarstudenter vid Göteborgs Universitet svarade på en enkät som analyserades med kvantitativ metod. Studien
visar att lärarstudenter är intresserade av frågor rörande sexuell läggning och av att få mer utbildning i ämnet. De
flesta lärarstudenter har positiva attityder till HB-personer. Undersökningen visar dock bristande kunskap i
ämnet. Lärarstudenternas uppfattning är att lärarutbildningen, i mycket liten utsträckning, har förberett dem för
att diskutera ämnet med eleverna eller hantera situationer där diskriminering och kränkande behandling
förekommer. Förutsättningarna för att uppfylla kraven som ställs i lagar och styrdokument bedöms i minst 10
procent av fallen inte föreligga p.g.a. negativa attityder gentemot HB-personer och i en majoritet av fallen inte
föreligga p.g.a. bristande kunskap. Studien visar behov av utbildning kring och integrering av HB-perspektivet i
lärarutbildningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | HBT | sv |
dc.subject | heteronormativitet | sv |
dc.subject | sexuell läggning | sv |
dc.subject | queert | sv |
dc.title | Skolan - "hetero factory". En kvantitativ undersökning om lärarstudenters intresse, attityder och baskunskap om sexuell läggning. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |