Show simple item record

dc.contributor.authorBuric, Elmasv
dc.contributor.authorBarra, Holgersv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:48Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:48Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19934
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att undersöka lärarstudenters intresse, attityder, baskunskaper och upplevd kompetens angående HB-frågor (homo- och bi-). Vilka förutsättningar har lärare efter genomgången lärarutbildning att uppfylla de krav som lagar och styrdokument ställer i fråga om diskriminering p.g.a. sexuell läggning? 4 lärarstudenter vid Göteborgs Universitet svarade på en enkät som analyserades med kvantitativ metod. Studien visar att lärarstudenter är intresserade av frågor rörande sexuell läggning och av att få mer utbildning i ämnet. De flesta lärarstudenter har positiva attityder till HB-personer. Undersökningen visar dock bristande kunskap i ämnet. Lärarstudenternas uppfattning är att lärarutbildningen, i mycket liten utsträckning, har förberett dem för att diskutera ämnet med eleverna eller hantera situationer där diskriminering och kränkande behandling förekommer. Förutsättningarna för att uppfylla kraven som ställs i lagar och styrdokument bedöms i minst 10 procent av fallen inte föreligga p.g.a. negativa attityder gentemot HB-personer och i en majoritet av fallen inte föreligga p.g.a. bristande kunskap. Studien visar behov av utbildning kring och integrering av HB-perspektivet i lärarutbildningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHBTsv
dc.subjectheteronormativitetsv
dc.subjectsexuell läggningsv
dc.subjectqueertsv
dc.titleSkolan - "hetero factory". En kvantitativ undersökning om lärarstudenters intresse, attityder och baskunskap om sexuell läggning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record