Kvalitet i fritidshem
Sammanfattning
Syfte
Studiens syfte är att undersöka kvaliteten på ett antal olika fritidshem för att se om/hur strukturella faktorer påverkar
verksamheten.
Huvudfrågor
Finns det kvalitetsskillnader på fritidshem med liknande ekonomiska och social förutsättningar? Om det finns
kvalitetsskillnader, vilka är de strukturella faktorer som kan påverka denna skillnad?
Metod och material
Vår huvudsakliga metod är kvalitativa intervjuer, till stöd till intervjuerna genomförs observationer i verksamheten
under kortare pass. Åtta olika fritidshem besöktes och pedagoger på samtliga åtta avdelningar intervjuades. Därtill
intervjuades rektorerna för de berörda verksamheterna.
Resultat
I undersökningen framgår det skillnader i verksamheten på de olika fritidshemmen. Vi kan se samband mellan
strukturella faktorer som ledningens stöd och pedagogiska samsyn och kvaliteten på verksamheten. Vi kan dock inte se
något samband mellan barngruppen storlek och verksamhetens kvalitet, dock uppger de intervjuade pedagogerna att
barngruppens storlek är avgörande för vad de gör på fritidshemmen.
Betydelse för läraryrket
Vi anser att det är av yttersta vikt att man som pedagog är medveten om vad som är avgörande för god kvalitet. Vår
studie visar på att det är den pedagogiska samsynen och ledningens stöd som är avgörande för kvaliteten på
verksamheten. Att som pedagog bli medveten om detta skapar möjligheter till kvalitetsutveckling inom det egna
verksamhetsområdet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Fredler, Maria
Fastén, Olof
Nyckelord
Fritidshem
kvalitet i pedagogiskt arbete
ledning
Språk
sv