Med sikte på livslångt lärande - En studie av huruvida Lpf 94s kunskapssyn återspeglas i gymnasieskolan
Abstract
Syfte
Studiens övergripande syftet var att undersöka huruvida den kunskapssyn som återfinns i 1994 års läroplan för
de frivilliga skolformerna återspeglas i gymnasieskolans verksamhet. Problemområdet avgränsades till läro-
planens kunskapssyn knuten till elevernas personliga ansvar för sitt lärande, speciellt i relation till bedömning.
Därtill studerades huruvida det fanns skillnader knutna till skolans huvudman.
Metod och material
Respondentundersökningar genomfördes på en kommunal och en fristående gymnasieskola. Urvalet bedömdes
som kritiska fall av den gynnsamma sorten, samt likvärdiga vid sidan av huvudman. Alla respondenter besvarade
en frågeundersökning i form av en gruppenkät. Därefter deltog ett mindre antal elever i samtalsintervjuer avsed-
da att komplettera och fördjupa den initiala undersökningens resultat.
Resultat
Studien visar att Lpf 94s kunskapssyn rent generellt återspeglas kopplat till synen på formativ bedömning, men
inte gällande elevens personliga ansvar för sitt lärande, vilket i längden har relevans för kunskapssynen om ett
livslångt lärande. Då läroplanen uttryckligen anger att ”[l]äraren skall utgå från att eleverna kan och vill ta per-
sonligt ansvar för sin inlärning och sitt arbete i skolan” (Lpf 94 006, s.14), har jag i slutsatskriterierna beslutat
att det sistnämnda området bär större tyngd för studiens avgörande slutsats. Ergo, Lpf 94s kunskapssyn är inte
till fullo återspeglad i gymnasieskolans verksamhet.
Av resultatet att döma är inte heller skolans huvudman är avgörande för viken kunskapssyn som återspeglas.
Studiens relevans för läraryrket
Jag anser att studiens resultat pekar på vikten av fortsatt utveckling av arbetet med den formativa bedömnings-
processen samt påvisar vikten av kontinuerliga diskussioner av kursmål och betygskriterier och dess betydelse.
Därtill hävdar jag att resultaten visar på att det är relevant att tillsammans med eleverna resonera om vad läro-
planen anger gällande ansvarsfördelningen för elevens lärande. Sammantaget menar jag att detta skulle medföra
en ökad förståelse för och efterlevnad av Lpf 94s kunskapssyn. Men kanske ännu viktigare, det anses främja
elevernas lärande.
i
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Maria Hedlund, Anna
Keywords
Kunskapssyn
styrdokument
formativ
Language
sv