Show simple item record

dc.contributor.authorMaria Hedlund, Annasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:51Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:51Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19937
dc.description.abstractSyfte Studiens övergripande syftet var att undersöka huruvida den kunskapssyn som återfinns i 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna återspeglas i gymnasieskolans verksamhet. Problemområdet avgränsades till läro- planens kunskapssyn knuten till elevernas personliga ansvar för sitt lärande, speciellt i relation till bedömning. Därtill studerades huruvida det fanns skillnader knutna till skolans huvudman. Metod och material Respondentundersökningar genomfördes på en kommunal och en fristående gymnasieskola. Urvalet bedömdes som kritiska fall av den gynnsamma sorten, samt likvärdiga vid sidan av huvudman. Alla respondenter besvarade en frågeundersökning i form av en gruppenkät. Därefter deltog ett mindre antal elever i samtalsintervjuer avsed- da att komplettera och fördjupa den initiala undersökningens resultat. Resultat Studien visar att Lpf 94s kunskapssyn rent generellt återspeglas kopplat till synen på formativ bedömning, men inte gällande elevens personliga ansvar för sitt lärande, vilket i längden har relevans för kunskapssynen om ett livslångt lärande. Då läroplanen uttryckligen anger att ”[l]äraren skall utgå från att eleverna kan och vill ta per- sonligt ansvar för sin inlärning och sitt arbete i skolan” (Lpf 94 006, s.14), har jag i slutsatskriterierna beslutat att det sistnämnda området bär större tyngd för studiens avgörande slutsats. Ergo, Lpf 94s kunskapssyn är inte till fullo återspeglad i gymnasieskolans verksamhet. Av resultatet att döma är inte heller skolans huvudman är avgörande för viken kunskapssyn som återspeglas. Studiens relevans för läraryrket Jag anser att studiens resultat pekar på vikten av fortsatt utveckling av arbetet med den formativa bedömnings- processen samt påvisar vikten av kontinuerliga diskussioner av kursmål och betygskriterier och dess betydelse. Därtill hävdar jag att resultaten visar på att det är relevant att tillsammans med eleverna resonera om vad läro- planen anger gällande ansvarsfördelningen för elevens lärande. Sammantaget menar jag att detta skulle medföra en ökad förståelse för och efterlevnad av Lpf 94s kunskapssyn. Men kanske ännu viktigare, det anses främja elevernas lärande. isv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKunskapssynsv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.subjectformativsv
dc.titleMed sikte på livslångt lärande - En studie av huruvida Lpf 94s kunskapssyn återspeglas i gymnasieskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record