Natursyn i förändring?
Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur natursynen i samhällskunskapsböcker för gymnasiet förändrats
under en given tidsperiod. Denna period har på det samhälleliga planet inneburit ett omprövande av människans
förhållningssätt till naturen. Våra frågeställningar är följande:
Vilken natursyn kommer till uttryck i de undersökta läromedlen?
Kan man se någon förändring i den natursyn som läromedlen förmedlar över tid?
Vi har analyserat sex stycken böcker utgivna mellan 1978 – 00. Tidsperioden är vald med hänsyn till den
miljödebatt som uppstått i den alltmer alarmerande miljöproblematikens spår. För att spåra natursyner i
källmaterialet har vi använt oss av dimensionsanalys, vilket förenklat innebär att man som analysverktyg ställer
upp en uppsättning dimensioner. Dimensionerna byggs upp med hjälp utav motsatspar som motsvarar de
kontrasterande idéer som man förväntas återfinna i undersökningen. Vårt resultat pekar på att samtliga läromedel
visar upp en liknande natursyn. Det rör sig om en mekanisk syn på naturen som bestående av ändliga resurser,
vilka människan är beroende av och som hon därför måste hushålla med. Analysen visar också att det föreligger
vissa skillnader mellan tidsperioderna men dessa är av ytlig karaktär. Att natursynen visade sig vara så statisk i
källmaterialet kan ses som överraskande eftersom människans förhållningssätt till miljön i stigande omfattning
har problematiserats på en samhällelig nivå under undersökningsperioden. Då vi lyft fram och medvetandegjort
ett material som är implicit till sin karaktär, nämligen natursynen i läromedel i samhällskunskap, hoppas vi ha
öppnat en möjlighet att i undervisningssituationen förhålla sig kritiskt till detta material samt en möjlighet att
diskutera och problematisera natursynen i läromedlen med eleverna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Hayman, Mischa
Palmqvist, Carl-Johan
Berntsson, Tommy
Keywords
Natursyn
samhällskunskap
läromedelsanalys
dimen
Language
sv