• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Natursyn i förändring?

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur natursynen i samhällskunskapsböcker för gymnasiet förändrats under en given tidsperiod. Denna period har på det samhälleliga planet inneburit ett omprövande av människans förhållningssätt till naturen. Våra frågeställningar är följande: Vilken natursyn kommer till uttryck i de undersökta läromedlen? Kan man se någon förändring i den natursyn som läromedlen förmedlar över tid? Vi har analyserat sex stycken böcker utgivna mellan 1978 – 00. Tidsperioden är vald med hänsyn till den miljödebatt som uppstått i den alltmer alarmerande miljöproblematikens spår. För att spåra natursyner i källmaterialet har vi använt oss av dimensionsanalys, vilket förenklat innebär att man som analysverktyg ställer upp en uppsättning dimensioner. Dimensionerna byggs upp med hjälp utav motsatspar som motsvarar de kontrasterande idéer som man förväntas återfinna i undersökningen. Vårt resultat pekar på att samtliga läromedel visar upp en liknande natursyn. Det rör sig om en mekanisk syn på naturen som bestående av ändliga resurser, vilka människan är beroende av och som hon därför måste hushålla med. Analysen visar också att det föreligger vissa skillnader mellan tidsperioderna men dessa är av ytlig karaktär. Att natursynen visade sig vara så statisk i källmaterialet kan ses som överraskande eftersom människans förhållningssätt till miljön i stigande omfattning har problematiserats på en samhällelig nivå under undersökningsperioden. Då vi lyft fram och medvetandegjort ett material som är implicit till sin karaktär, nämligen natursynen i läromedel i samhällskunskap, hoppas vi ha öppnat en möjlighet att i undervisningssituationen förhålla sig kritiskt till detta material samt en möjlighet att diskutera och problematisera natursynen i läromedlen med eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19940
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19940_1.pdf (223.1Kb)
Datum
2009
Författare
Hayman, Mischa
Palmqvist, Carl-Johan
Berntsson, Tommy
Nyckelord
Natursyn
samhällskunskap
läromedelsanalys
dimen
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV