• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sagostundens nya kläder - En kvalitativ studie om den dramatiserade sagan

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte med denna studie är att undersöka huruvida barn i femårsåldern uppfattar och förstår innehållet och budskapet i en saga. Vi vill även se om deras förståelse för innehåll och budskap uppfattas bättre om man dramatiserar sagan än om man läser sagan. Några av de frågeställningar vi utgått ifrån för att ta reda på vårt syfte är: · Har barnen uppfattat innehåll, budskap och känslor i sagan? · Hur kan dramatiseringen användas som redskap utifrån läroplanens mål och uppdrag? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi gjort en fallstudie på en förskola där vi genomfört intervjuer och observationer vid två tillfällen. Vid första tillfället lästes sagan och vid det andra tillfället dramatiserade vi samma saga, detta med en veckas mellanrum. I gruppen vi studerat ingick fem barn. De är alla 5 år gamla. Resultat Av det resultat vi fått fram kan man se en större förståelse hos tre av barnen efter dramatiseringen vad det gäller sagans innehåll i jämförelse med då sagan lästes upp. Då det handlar om budskap och känslor visar även här tre barn större förståelse efter dramatiseringen än vad de gav uttryck för vid första tillfället. Betydelse för läraryrket Baserat på den litteratur vi studerat, tillsammans med våra tidigare erfarenheter, förstår vi att sagostunden i förskolan ofta används som en stund för att samla barnen eller för att lösa organisatoriska frågor som pedagogernas raster. Vi anser att med enkla medel kan sagostunden bli ett tillfälle för lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19944
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19944_1.pdf (248.8Kb)
Datum
2009
Författare
Fredriksson, Elin
Gustafsson, Maria
Nyckelord
Dramatisering
saga
barns lärande
reflektion
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV